BLOG

تابلو روان چیست؟

تبلیغات بیلبوردی بهترین گزینه برای ایجاد آگاهی از برند و پخش کسب و کار (یا محصول یا کمپین) شما است که تا حد امکان برای افراد بسیار مؤثر است.
از آنجایی که از بیلبوردها در مناطق شلوغ استفاده می شود، در مقایسه با سایر روش های بازاریابی، بیشترین تعداد بازدید و برداشت را دارند. در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می شوند. تابلو روان هم یکی از انواع آنها است که در این مطلب قرار است به معرفی آن و ویژگی هایش بپردازیم.

آیا می دانید تابلو روان یا تابلو LED چیست؟

تابلو روان قابلیت نمایش حروف و اشکال را به صورت متحرک دارد. این تابلو از تعدادی دیودهای نورانی تشکیل شده که در یک صفحه قرار داده شده‌ اند و به وسیله برنامه ‌های کامپیوتری تصاویر و نوشته ‌ها روی آن نمایش داده می‌شود.

حال چرا می گوییم ال ای دی؟ چون تابلو از یک صفحه نمایش LED تخت مانند تشکیل شده است که مجموعه ای از دیودهای ساطع کننده نور را به عنوان پیکسل برای نمایش ویدئو در خود جا داده است.
روشنایی شان به آنها اجازه می دهد تا در فضای باز و در جایی که در زیر نور خورشید قابل مشاهده هستند برای تابلوهای فروشگاه و تابلوهای تبلیغاتی استفاده شوند.

مشاهده محصولات: تابلو چلنیوم طلایی

داخل صفحه نمایش LED نیز یک تکه فناوری پیشرفته است که از ورقه های شیشه ای پلاریزه، نور پس زمینه و لایه شبکه ای از محلول کریستال مایع پاسخگو تشکیل شده است. صفحه نمایش LED خود از دو بخش بدنه اصلی نمایشگر و مجموعه ای از سیستم های کنترل تشکیل شده است.

انواع تابلو ال ای دی

به صورت کلی این تابلوها به دو دسته اصلی تابلو LED ثابت و روان تقسیم بندی می شوند.

  • تابلو ال ای دی ثابت همانطور که از نامش مشخص است این نوع تابلو مانند نئون و تمامی تابلوهای ثابت تبلیغاتی، ثابت است. یعنی متون و جملات درون تابلو غیر متحرک و ثابت هستند. از مزایای بسیار زیاد این تابلو نسبت به نئون می توان مصرف برق بسیار پایین تر، کم خطرتر بودن، شکنندگی کمتر، طول عمر بیشتر، نور سالم تر و خیره کننده تر، امکان تنظیم میزان نور، ضد آب بودن اشاره کرد.
  • تابلو ال ای دی روان متحرک است. یعنی متون و جملات می توانند در آن حرکت کنند. در این نوع تابلو برای جذابیت و جلب توجه بیشتر میتوان از انواع افکت ها و جلوه های متن و انیمیشن بهره برد که به سه گروه تقسیم تابلو ال ای دی روان تک رنگ، سه رنگ و تمام رنگی تقسیم می شود.

برای اطلاع از قیمت تابلو روان با تابلو سازی ستاره تهران تماس بگیرید.

اجزاء تشکیل دهنده تابلو روان

1- ماژول

ماژول‌ ها در واقع بلوک ‌های LED با اندازه‌های مشخص بوده، که وظیفه نمایش اطلاعات از قبیل متن، انیمیشن، عکس و فیلم را روی تابلو دارند.
انواع ماژول‌ ها به صورت تک رنگ و سه رنگ (سبز- قرمز با رنگ ترکیبی زرد و یا آبی- قرمز با رنگ ترکیبی بنفش) یا فول کالر با قابلیت پخش تمام رنگ عرضه می‌شوند. همچنین از نظر نوع بسته ‌بندی نوع LED به دو نوع DIP  SMD  تقسیم می‌شوند.

ماژول ‌ها به لحاظ فنی به دو نوع جریان ثابت و ولتاژ ثابت تقسیم می‌شوند. ماژول ‌های جریان ثابت به دلیل پایداری در رنگ و کیفیت بسیار بالای نمایش، عموماً در ماژول ‌های فول کالر کاربرد دارند و ماژول‌های ولتاژ ثابت به جهت ارزانی در ماژول ‌های تک رنگ به کار می‌روند. البته چنانچه از ماژول ‌های نوع جریان ثابت برای تابلوهای تک رنگ استفاده شود، طبیعتاً کیفیت بسیار بالایی خواهند داشت.

2- منبع تغذیه

منبع تغذیه در تابلوهای روان وظیفه تبدیل ولتاژ برق شهر 220 ولت متناوب AC به ولتاژ مورد نیاز ماژول ‌ها و کنترلر تابلو روان که معمولاً 5 ولت مستقیم DC تابلو روان است را جهت روشنایی دارد. البته بهتر این است که جهت افزایش و دوام عمر بیشتر تابلو روان از ولتاژ 5/4 ولت استفاده شود.

3- برد کنترل

برد کنترل یا همان Motherboard وظیفه ارسال نوع اطلاعات در بازه‌های زمانی مشخص را دارد. عموماً کنترلرهای تابلوهای روان به دو نوع آنلاین (Online) و آفلاین(Offline)  تقسیم ‌بندی می‌شوند.

در نوع کنترلرهای آفلاین اطلاعات به برد کنترلر منتقل شده و برد کنترل اطلاعات را به صورت مرتب بر روی تابلو نمایش می‌دهد و پس از تمام شدن اطلاعات دوباره به اول اطلاعات برگشته و این چرخه تکرار می‌شود؛ ولی در پخش آنلاین کنترلر از طریق کامپیوتر و یا ویدیو پروسسور به یک منبع پخش خارجی مثل تلویزیون متصل شده و همانند یک تلویزیون بزرگ تصاویر را بر روی تابلو روان نمایش می‌دهد.

4- فریم

فریم یا بهتر است بگوییم کابینت و یا قاب تابلو روان، در واقع نوعی باکس از جنس آلومینیوم یا فلز است که ماژول، منبع تغذیه و بورد کنترل جهت محافظت در آن قرار می‌گیرد.

ویژگی‌ های بسیاری در مورد کابینت تابلو روان مد نظر است که مهم‌ ترین آن ضد آب بودن و همچنین داشتن درِ کابینت مناسب، داشتن قفل درِ مرغوب، داشتن گلند مرغوب و استفاده از ورق ضخیم و رنگ پودری استاتیک است.

مزایای تابلو LED ال ای دی

  • پنل های LED با طراحی انعطاف پذیر در رنگ ها و طرح های مختلف موجود هستند. می‌توانیم با توجه به تضاد مغازه، فروشگاه و … پنجره مناسب را انتخاب کنیم.
  • پانل LED به عنوان منبع نور شناخته می شوند و به همین دلیل سازگار با محیط زیست بوده و عمر طولانی دارند.
  • فوق العاده باریک با گزینه های رنگی مختلف هستند و عرض پنل LED کوچک بوده و طراحی های شیکی دارند.
  • فریم این پانل ها چون از آلومینیوم ساخته شده و شامل سیستم هیت سینک است، از اتلاف حرارت دستگاه جلوگیری کرده و سطح ایمنی بالایی را تضمین می کند.
  • به دلیل مصرف انرژی بسیار کم، می توانند در مدت زمان طولانی مورد استفاده قرار گیرند. از این رو در رستوران ها، هتل ها، سوپرمارکت ها و غیره کاربرد فراوانی دارند و به دلیل مواد مرغوب، در برابر ضربه نیز مقاوم هستند.
  • پانل های LED از فلزات و آلیاژهای با کیفیت بالا ساخته شده اند. دارای راندمان بالایی هستند و به همین دلیل خروجی نور آنها از شدت و روشنایی بالایی برخوردار است. همچنین می توان سطح روشنایی یک LED را مطابق با نیازتان کنترل کنید.

سوالات متداول

تابلو روان چیست؟

تابلوی روان یک وسیله الکترونیکی است که یک متن، تصویر و فیلم بر روی نمایشگر آن اجرا گردیده و می توان تعداد زیادی متن و افکت را برای نمایش بارگذاری کرد.

چیست و کارکرد آن چیست؟ LED

دیود ساطع نور LED یک منبع نور نیمه رسانا است که با عبور جریان از آن نور ساطع می کند. الکترون های نیمه هادی با حفره های الکترونی ترکیب می شوند و انرژی را به شکل فوتون آزاد می کنند.

ویژگی ال ای دی چیست؟

آنها بسیار بادوام تر، سازگار با محیط زیست، مقاوم در برابر لرزش و ضربه هستند و کیفیت نور عالی (هم در داخل و هم در فضای باز) و تنوع در رنگ روشن را ارائه می دهند.

آیا لامپ های ال ای دی به اندازه لامپ رشته ای گرما تولید می کنند؟

لامپ های LED گرمای بسیار کمتری نسبت به لامپ های CFL یا رشته ای منتشر می کنند.

گردآوری شده توسط: کارگاه تابلو سازی ستاره در تهران

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا